X
تبلیغات

تست فنی و معرفی خودرو های داخلی و خارجی - معرفی قطعات داخلی موتور خودرو

تست فنی خودرو ها و موتورهای شیراز و معرفی برترین خودرو های روز دنیا

*** متعلقات موتور اتومبيل

 1- پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و  زمانهای موتو ر را به  وجود  می آورد ضمنا" نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند .        

2- شاتون موتور :  شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده ، باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد .

 3 - سیلندر موتور  :  استوانه ای است تو خالی که از بالا به  وسیله سر سیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم آن مرتبا" تغییر می کند .

 4- میل لنگ موتور : میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند .

 5- شمع موتور :  شمع موتور وسیله ای است متشکل از  دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی  شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند .

 6- سوپاپ موتور :  قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار  گرفته  است  و در زمانهای  کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند .

 7- سرسیلندر موتور :  سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود آورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد .

 8- راهنمای سوپاپ یا گیت موتور : استوانه ای که سوپاپ در آن حرکت کرده ، به علت داشتن لقی مجاز ، حرکت سوپاپ را کنترل می کند .

 9- مجاری آب موتور : محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب در آن گردش کرده ، گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد . 

 10 – مانتیفولد موتور : لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند .

 11- تایپیت موتور :  استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد .

 12- میل سوپاپ موتور : محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهایی است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی می دهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد .

 13- فلایویل یا چرخ طیار موتور :  قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و باز پس دهی آن در زمان مورد نیاز به کار می رود .

 14 - بادامک موتور :  قطعه ای است بادامی شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با آن درگیر است میسر می کند .

 15- فنر سوپاپ موتور :  وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد .

 16 –  اسبک موتوروسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند .

 17 –  کاربراتور موتورکاربراتور دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور آماده می شود .

 18 –  دلکو موتور : دستگاهی است که برق فشار قوی را در  زمان لازم بین شمع ها تقسیم می کند .

 19- فیلتر روغن موتور : وسیله ای است که ناخالصی های شناور در روغن را جذب می کند .

 20 - پمپ روغن :  دستگاهی است که روغن را با فشار معین به  قسمتهای محرک موتور می رساند .

 21- استارت موتور : دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود . 

 22- میله اندازه گیر روغن موتور :  وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به  وسیله آن مشاهده می کنند .

 23 – وایرهای فشار قوی در موتور :  وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو  به سر شمع ها می رسانند .

 24دینام موتور :  دستگاهی است که برق را از باطری می گیرد و بعد مقداری از ذخیره را به تمام تجهیزات برقی که نیاز به برق داشته باشند می دهد .

 25 - پمپ بنزین موتور :  دستگاهی است که بنزین راز باک به کاربراتور انتقال می دهد .

 26- ترموستات موتور :  دستگاهی است که در مدار خروجی آب موتور قرار گرفته ، درجه حرارت آب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد .

 27- واتر پمپ موتور :  دستگاهی است که آب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می آورد .

 28 – پروانه موتور :  قطعه ای است که هوای محیط خارج را  از لابلای پره های رادیاتور مکیده ، آب را خنک می کند .

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم تیر 1389ساعت 1:23  توسط میلاد کجوری  |